Lennart Ax var i sin ungdom kartläsare åt en rallyförare. Det var på den tiden då det började att komma dubbar till vinterdäck, något som de som kör rally tycker om. Dubbdäck gör att man får mycket bättre fäste och därmed kan hålla sig kvar på vägen bättre. Tiden vi talar om är början av 1960 talet.

 
De som tillverkade dubben var Fagersta Bruks AB, i Fagersta. När de levererade dubben var det med ett verktyg där man rekommenderade att man skulle använda en tung slägga att slå in dubben med. Detta dubbverktyg var ingen lyckad konstruktion utan det gjorde så att man i många fall slog hål i däcken, vilket i sin tur medförde att man punkterade däcket.

 

Lennart som var en klurig man gick då hem och konstruerade ett verktyg som inte skadade däcken när man skulle dubba dem. Verktyget som Lennart uppfann innebar att man kunde på ett kontrollerat sätt montera dubb för dubb på ett lugnt och säkert vis. Lennarts uppfinning fungerar så att man först borrar ett litet hål på den plats i däcket där dubben skall sitta. Sedan pressar men ned ena halvan av dubbverktyget i det borrade hålet, stoppar i en dubb i verktyget, därefter tar man den andra halvan av verktyget och stoppar i det hål som man lade dubben i, sedan trycker man ihop de båda verktygshalvorna, vilket resulterar i att verktyget pressas ut från däcket där nu dubben sitter kvar på ett säkert sätt.

 

Lennart geniala uppfinning presenterade han för dubbtillverkaren Fagersta som tyckte att det var en genial idé och erbjöd sig att köpa den. Tack vare Lennart Ax snillrika uppfinning blev det nu betydligt mycket enklare att dubba vinterdäck något som inte bara rallyförare hade nytta utav, utan det blev väldigt uppskattat av ett stort antal vanliga bilister.

 

Ur denna uppfinning har det sedan utvecklats luftdrivna dubbpistoler, men det är en annan historia.

 

Patentet
Bild tagen från Patent och registreringsverkets hemsida:

 

Dubba hemsida bild

 

Om Dubbdäck regler bild

Dubbverktyg