Här kommer berättelsen om hur idén om ett Svenskt UppfinnareMuseum dök upp och hur vi har förverkligat den idén.

Varje år var Ann Dohse och hennes barn i Stockholm för att besöka Tekniska Museet. Hennes då små söner och hon själv älskade all teknik och allt som det bjöds på där. Men en sak saknades och det var just alla våra fantastiska uppfinningar som vi i Sverige hade gjort och fortfarande gör. Ann frågade en gång efter just detta men mannen som arbetade på Tekniska museet sa då att de bara hade några stycken, men att dessa var magasinerade. Det var då idén om ett Svenskt UppfinnareMuseum dök upp i huvudet på henne. Idén ville inte släppa och hon gick då och pratade med lokala politiker i Norrköping, lämnade in medborgarförslag, började engagera sig politiskt samt skriva insändare. Många politiker tyckte dock det var en fantastisk idé men inget hände.

Åren gick, när då en från kommunen sa åt Ann att ”du kan ju inte gå runt ensam förstår du ju, bilda istället en förening” och då gjorde hon det. Det var den 27 december 2006. Så just nu är vi 7 stycken i styrelsen och vi arbetar aktivt för ett Svenskt UppfinnareMuseum. Paret Anders Köhler och Ann Dohse är personerna i föreningen som innehar utställningen på deras egna arbetsplats på Malmgatan 5 i Norrköping och det är också de som föreläser om de olika uppfinningarna/uppfinnarna.

I dagens läge har vi 155 stycken svenska uppfinningar att visa upp och berätta om. Vi har för närvarande varit runt på 32 olika utställningsplatser i Sverige varav en gång på Island där vi även mottog ett pris och diplom. På varje plats har utställningen stått kvar i minst en månad och upp till ett halvt år.

Vi på Svenskt UppfinnareMuseum vill inspirera människor till att tänka kreativt samt att få dem att tänka att alla kan och alla ska räknas Ju fler vi stärker och ju fler som får fullfölja sina idéer, ju fler arbeten skapar vi.

Ett Svenskt UppfinnareMuseum är vår historia och den vill vi lära ut och visa upp. På våra utställningsplatser har vi fått väldigt god respons. På många ställen har de till och med sagt att vår utställning har dragit mest folk och det har känts väldigt gott att höra. Många skolor har även besökt den och haft skolarbeten gällande uppfinningar.

På de föreläsningar vi har haft på de olika ställena har vi sett ett stort intresse och att människor i stort har riktigt bra idéer. Eftersom vi i vår utställning visar upp alltifrån svåra tekniska lösningar till enkla lösningar, har människor stora som små sett och framför allt insett att vi alla kan bli en uppfinnare och att tänka lösningar istället för problem, kan generera pengar och jobb. Vi vill öppna upp människor och framför allt barn att tänka innovativt. I dagens samhälle leker de inte längre affär med ett par stenar, pinnar och löv. De trycker på knappar och så leker leksakerna med sig själva.

Den 27 december 2016 firade vi vår 10-årsdag som förening och det firades såklart ordentligt. Vi hade öppet hus hela den dagen från klockan 10.00 – 18.00. Det fanns fika på plats samt så visade vi upp vår fina utställning och berättade om de fantastiska uppfinnarna som vi har haft i landet och de levande som existerar just nu. Det blev en mycket innovativ dag!

Datum: 27 december 2016

Tid: 10.00-18.00