Douglas Engelbart 1925-2013

Douglas Engelbart var en svensk-amerikansk uppfinnare och ingenjör. Han var en pionjär när det gäller datorer och internet. Engelbart verkade starkt för att förbättra världen med hjälp av datorer som verktyg. Genom detta engagemang och stora intresse för datorer och dess nytta för mänskligheten fick Douglas i december 2000 av USAs dåvarande president Bill Clinton utmärkelsen National Medal of Technology, vilket är en väldigt fin och ärofull utmärkelse. En bland Douglas Engelbarts uppfinningar, som väldigt många människor kommer i kontakt med dagligen är datormusen. Den fick han patent på 1970, men redan 1963-64 togs den första prototypen fram efter Douglas skisser med hjälp av ingenjören Bill English. Förutom denna har han en mängd andra patent inom samma område. Med andra ord en man som betytt enormt för utvecklingen av datatekniken, som idag används världen över.
Douglas Engelbarts mormor kom från Sverige till USA i tidiga tonåren, hans morfar var född i Wisconsin av norska föräldrar, som var släkt med den norske Nobelpristagaren Björnstjerne Björnsson, han i sin tur var ättling från Birger Magnusson Jarl, av många ansedd som Sveriges grundare.

Douglas patent: http://www.google.com/patents/US3541541

Datormusen