bild på kälke

Sparkstöttingen är en svensk uppfinning som har sina rötter i övre delen av Norrland. Den uppfanns under senare delen av 1800- talet och är cirka 150 år gammal. Den drivs av människans ”apostlahästar” och är i och med det ytterst miljövänlig.

Vid åkning sparkas kälken framåt med den ena foten, medan den andra foten vilar på meden. När man väl fått upp farten kan man vila både fötterna på medarna och styra sparken genom att vrida på kroppen.

Från början bestod hela sparken av trä, men detta gjorde den i stort sett omöjlig att styra. Den första sparken med stålmedar var Orsasparken, som kom att tillverkas 1909 och producerades av Erik Timander och Anders Bertas i Orsa. Den var försedd med långa böjliga medar av järn, vilket gjorde den mer lättstyrd. Det var en patenterad konstruktion som tillverkades i sammanlagt cirka 900 000 stycken.

På 1940 talet var sparken verkligen populär, då var det tillverkaren J Malmqvist & Son AB i Växjö som var den största tillverkaren i Sverige med en tillverkning av cirka 135 000 stycken sparkar per år.

År 1888 bildades den första sparkstöttingklubben i Stockholm, där det även anordnade sparktävlingar på en bana som var ca 15 km lång. AIK, Djurgården och Östermalm hade egna sparkstöttingklubbar.

Världsrekordet för manuellt framdriven spark är 86,76 km/tim. Rekordet sattes av Nils Masgård då han åkte ner för den branta backen kallad ”Väggen” på Hundfjället i Sälen den 4 maj 1995. Ett annat världsrekord som skedde år 1993, var de boende i Lycksele som satte ihop 1 085 sparkar i rad.

Vanligtvis är sparken utrustad med två stålmedar men det har även förekommit en variant med en med. Sparken förekommer förutom i Sverige i Norge, Finland och Island men används även i USA, Kanada, Danmark och Ryssland men i dessa länder är den mera sällsynt. Även om sparken är ett fordon så räknas man i Sverige som fotgängare när man framför fordonet och skall därmed köra den på vänster sida av vägen. Man kan komma upp i en hastighet av 30 km i timmen om man sparkar  rejält med fötterna. Sparken fungerar bäst på is eller hårt packad snö. Sparkar har även använts i armén i både Sverige, Finland och Ryssland.

Sparkstöttingen